Veckobrev

v. 6

Den här veckan har dominerats av de nationella proven i svenska och svenska som andra språk. Det har varit både läsförståelse och skrivning av skönlitterär samt argumenterande text.  Genomförande har gått bra och vi hoppas att det även blir ett bra resultat. Vi börjar nu se fram emot och förbereda oss inför proven i matematik som genomförs vecka 15.

I NO har vi nu efter att ha genomfört och gett feedback på provet om universum påbörjat arbetet med livets utveckling. Förutom att läsa och arbeta i boken har vi sett en film om fotosyntesen, en film väl värd att se flera gånger hemma då den både är avancerad och faktaspäckad. Självklart finns en länk på bloggen.

I vecka 8 kommer provet i samhällskunskap som behandlar samhällsresurser, fördelning, arbete och pengar. Provet baseras på boken, läxor, filmer och diskussioner från lektionerna.

På matematiklektionerna fortsätter arbetet med omvandling av bråk, procent och decimaltal. Eleverna har bl a spelat ”bråkspelet” – ett tärningsspel – där de fått utmana sig själva.

På tisdag är det halv studiedag och eleverna slutar kl 12. Onsdagen och torsdagen efter är det PRAO. Vi hoppas att det blir en givande dag för eleverna där de får en bra bild av vad som krävs ute på arbetsmarknaden med tanke på tidspassning, uppförande och arbetsinsats. De kommer dessutom att ha med sig några frågor och uppgifter som de ska redovisa i skolan.

Under vecka 8 kommer vi att träffas för att ha utvecklingssamtal, på tisdag slutar då JordLuft efter lunch och EldVatten efter hemkunskap/musik. På onsdagen slutar alla efter lunch. Tack till er alla som redan fyllt i och lämnat in de tider som ni önskar.

v. 5

Den här veckan har bjudit på omväxlande väder med både slask och minusgrader, trots det är varje rast uterast. Utomhusvistelse ger både frisk luft och bättre ljudmiljö än korridorer, vilket ger bättre förutsättningar att lära sig nya kunskaper. Under vecka 8 kommer skolsköterskan till oss och pratar om hälsa och hälsosam livsstil samt svarar på elevernas frågor som berör detta. Vi vet ju redan från flertalet forskningsrapporter att vara stillasittande inte är bra för varken inlärning eller övervikt.

På tisdag och torsdag nästa vecka är det dags att genomföra de första skriftliga delarna av de nationella proven i svenska. Det är då, precis som alla andra dagar, viktigt att eleverna kommer utvilade och med mat i magen för att kunna vara nöjda med sina prestationer.

Den 13/2 slutar eleverna efter lunch eftersom det är halv studiedag. Det är ett ypperligt tillfälle för eleverna att läsa på inför samhällskunskapsprovet som är veckan efter.

Onsdag och torsdag, 14-15/2, är det prao för eleverna och då är det tänkt att eleverna ska få prova på hur arbetslivet ter sig. Starttid, raster, arbetsinsats, bemötande, uppförande, etc.

Under veckan som gick hade eleverna sitt stora prov om de fem världsreligionerna i torsdags. Vi har också fortsatt att arbeta en hel del i Skrivrummet, där vi har kommit fram till argumenterande text. De elever som vill ha feedback på sina stenciler behöver göra klart dem och lämna in dem (Glöm inte namn!).

Inom samhällskunskapen har vi repeterat och övat lite på att lyfta fram argument för och emot vissa påståenden. Vi har också hunnit med att se en väldigt lärorik och matnyttig kort film om Sveriges historia med fokus på Karl XII. Väl värd att se flera gånger.

I fredags åkte hela klassen skridskor tillsammans.

Vi har fortfarande problem med att elever kommer sent till lektioner, både på morgonen och efter raster, vilket stör både elevers och lärares koncentration på lektionerna. Det är dessutom elevens egna ansvar att ta reda på vad de har missat när de kommer sent. Det samma gäller elever som har varit sjuka, de behöver fråga klasskamrater och kolla på bloggen för att ta reda på vad de har missat, dvs göra ett eget försök innan de frågar oss lärare.

v. 4

  • Studiedag 30/1, samtliga elever lediga
  • Religionsprov för samtliga torsdag 1 feb
  • Skridskoåkning för samtliga fredag eftermiddag 2 feb
  • Hög tid hitta en PRAO-plats och lämna in blanketten den här veckan, senast fredag

v. 3

Den här veckan har det kommit snö och kyla, men det är viktigt att komma ihåg att varje rast, trots detta, är uterast. De elever som har varit ute på rasterna har visat att snö, använt på rätt sätt, är ett alldeles utmärkt instrument att aktivera sig utomhus med. Leenden, skratt och motion.

Eleverna har under veckan skrivit en skönlitterär berättelse som de kommer att få feedback på under kommande vecka, för att utifrån denna kunna gå vidare i sin utveckling. Vi har också hunnit med att gå igenom några skrivregler beträffande skiljetecken och kopplat till denna genomgång har eleverna både övat i skolan och fått hem en läxa.

Vidare inom svenska har vi arbetat med instruerande texter, vad kännetecknar dem och hur ska man tänka när man skriver dem. Ett enklare kunskapskoll på dessa kunskaper kommer under januari.

Inom engelska har vi arbetat dels med kapitlet Any extras som handlar om mat och dels med grammatik – obestämd artikel och pluralbildning.

Samhällskunskapslektionerna tuffar vidare med text, diskussioner, filmer, arbetsuppgifter och läxor. Ämnesområdet är alltjämt Arbet. Pengar, Samhällsresurser och Fördelning. Det är vikitgt att de ord och begrepp som förekommer inte bara lärs in för stunden, utan att de blir en del av elevernas vokabulär när de diskuterar samhällskunskap (och kanske andra ämnen).

Under nästa vecka kommer eleverna ha ett NO-prov som behandlar universum. Eleverna har fått reda på vad de behöver läsa på och visa upp, allt finns sammanställt på bloggen.

På bloggen kan eleverna även hitta en studieguide inför religionsprovet som också närmar sig. Lektionerna används till att repetera och förankra religionskunskaperna på bästa sätt.

Mattematikbeting för varje matematiklektion är något som vi har lanserat under denna termin. Det innebär att vi inför varje lektion har valt ut vilka uppgifter som vi ska arbeta och hinna klart med under lektionen. I de fall som eleverna inte hinner klart under lektionen behöver de ta eget ansvar och räkna dessa uppgifter, antingen hemma eller i biblioteket under eftermiddagen. Just eget ansvar och enskilt arbete är något som kommer prägla matematiklektionerna framöver, tillsammans med gemensamma genomgångar.

Eleverna har under veckan fått hem ett informationsbrev och en blankett angående PRAO i åk 6. Vi vill att ni läser igenom och fyller i den så snabbt som möjligt. Givetvis utgår vi ifrån att ni kommer att göra ert bästa för att se till att eleverna får en givande och lärorik PRAO-tid.

Med samma tillförsikt som tidigare ser vi fram emot nästa vecka.

v. 2

Nu så har vårterminen startat och vi upplever att den har startat positivt med intresserade och fokuserade elever som vill förbättra sina förmågor och kunskaper. Vi ser med tillförsikt framemot de kommande månaderna, då vi har möjlighet att gå igenom mycket nytt och fördjupa oss i detaljer med elever som arbetar idogt för att förbättra sina betyg.

Under vårterminen kommer de nationella proven att genomföras och för oss är det svenskan som står närmast. Vi förbereder oss de närmaste veckorna genom olika skrivövningar. Bl.a. så har elever fått sätta ut skiljetecken i en text. Vi har rättat tillsammans och eleverna har fått bokföra vilka skiljetecken som de behöver öva mer på.

Tillsammans med eleverna har vi gått igenom planeringen för de kommande veckorna fram till sportlovet och i planeringen finner vi ett religionsprov, ett NO-prov och ett samhällskunskapsprov. Religonsprovet har fokus på hinduism och buddhism, men även de andra världsreligionerna som man behöver kunna jämföra med. NO-provet handlar om universum och samhällskunskapsprovet behandlar Arbete, pengar, samhällsresurser och fördelning. Exakt vad och vilka sidor finns på bloggen. När vi presenterade planeringen fick eleverna förutom provdatum även datumen för skridskoåkning och studiedagar.

Inom matematiken har vi börjat med att repeterar huvudräkning i de olika räknesätten och kommer även repetera uppställning, algebra, bråk, procent, decimaltal, geometri, kombinatorik, sannolikhet, diagram, medelvärde, mönster och tidskillnader – dvs allt som vi arbetade med inom matematiken under höstterminen.

Veckan innan sportlovet kommer skolsköterskan på besök till oss för att prata och svara på frågor om mat, sömn, hygien och egenvård. Inför detta besök har vi den här veckan funderat och skrivit frågor till henne.

Det är dags att samla in historiaboken, Utkik historia, och de elever som fortfarande har den hemma behöver ta med den till skolan och lämna in den.

v. 50

Den här veckan har vi tillsammans gått igenom matematikprovet och belyst brister samt styrkor i olika svar. Vi kommer att fortsätta med att repetera olika delar inom matematiken och resonera kring hur man kan svara och visa sina kunskaper. När man pratar och resonerar är det viktigt att man använder ord och begrepp så noga som möjligt och på rätt sätt.

På samhällskunskapslektionerna har vi läst, diskuterat och resonerat kring några olika yrken, dess viktighet och lön. Vi kommer att fortsätta med att resonera kring hur olika yrken värdesätts/lönesätts.

Under lektionerna i religionskunskap har vi fortsatt med buddhismen. Vi närmar oss mer och mer ett prov om buddhismen men först i januari, så håll kunskaperna vid liv under vinterledigheten.

På svenskalektionerna har vi arbetat med läsförståelse, instruktioner och verb i imperativ. Det innebär förhoppningsvis att alla elever nu gärna vill följa instruktioner och hjälpa till med bakning och matlagning hemma…

På engelskalektionerna har vi även denna gång fokuserat på muntlig kommunikation och sett på en en ny ”Ghost Story” som vi sedan diskuterat kring i mindre grupper. Sedan har de fått arbetsblad att jobba vidare med. En övning som uppskattades av många.

På onsdag utgår språkvalen, hemkunskapen och idrotten då det är mentorsdag. Det innebär att det är sovmorgon för alla elever så skoldagen börjar kl 8:55 och att EldVatten slutar kl 13:oo och JordLuft slutar kl 12:10.

Avslutningen är på torsdag och vi samlas kort utanför klassrummet innan vi tillsammans går ner till idrottshallen där programmet börjar kl 8:30. När programmet är klart i idrottshallen går vi upp till klassrummen och önskar varandra God Jul och trevlig ledighet.

Betygen kommer att skickas hem med posten i mitten av nästa vecka.

v. 49

Du är dum i huvudet. Du passar inte in. Kahpe (hora). Du är tjock. Vi vill inte vara med dig, gå. Sharmota (hora). Du är ful och äcklig. ADHD-hjärna. Nickemo (jag knullar din mamma). Bög. Damp-barn. Abri (min son). Hora. Pitch (horunge). Jävla muslim. Idiot. Dachri (min kuk). Åsna. Du får inte vara med. Kahpo (manshora). Fuck. Manjack (bög). Den som äter gris är gris. Fittunge. Gå och häng dig. Fuck you. Tönt. Rihetsamak (du luktar fisk). Jävla äckel. Hemara (åsna). Knulla din mamma. Hoppas att du dör som muslim. Haywan (djur). Erifick (min kuk in i dig). Fittunge. Horunge. Kukhuvud. Efterbliven. Slyna. Jävel. Din störda jävel. Kuk. Sug kuk. Fittjävel. Psykopat. Knulla din mamma. Jävla handikapp. Håll käften. Fan. Mongo. Kuksugare.

Detta är vad mellanstadieelever har berättat att de säger och hör i dagens svenska skola och hemma på gården. Det gillar inte vi och därför hade vi i torsdags en Temadag, LikaOlika, som tog upp detta tillsammans med rasism, främlingsfientlighet och utanförskap. Syftet med temadagen var ökad tolerans och respekt för varandra. Eleverna har lyssnat på föreläsningar och fått reflektera över vem de själva är. Det är väldigt nyttigt och nödvändigt att ni fortsätter att prata hemma om bla självkänsla, grupptryck och hur man ska vara mot andra. Scania sponsar projektet för de inser att människor som inte är toleranta och respektfulla kan de inte anställa.

De övriga skoldagarna har vi den här veckan ägnat åt att titta och prata om en kortare engelsk film. Vi förberedde med att gå igenom glosor efteråt fick eleverna svara och diskutera frågor om innehållet i filmen. Vi har också haft grammatiklektioner som handlade om frågeord samt possesiva pronomen.

I matematiken hade vi det utlovade provet på geometri, enheter, diagram, kombinatorik och sannolikhet. Inom religionen har vi fortsatt arbetet med buddhismen. På svenskalektionerna har vi bland annat fortsatt med Läsrummet med att gå igenom gamla och nya läxan. Eleverna har fått reda på hur de kan utmana sig själva och nå högre kvalitet. Svenskalektionerna har även handlat om våra minoritetsspråk i Sverige, vilket var repetition. De har fått reda på bakgrund till statusen och vilket inflytande språken har haft på svenskan.

Eleverna har även haft en lektion om magnetism igen, där de fick prova på att experimentera lite mer.

Vi har återigen fått klagomål från övrig personal på att flera elever är kvar i skolans korridorer efter sista lektionen och stör. Efter sista lektionen ska alla elever gå hem eller till fritids, inte stanna kvar i korridorerna.

v. 48

Den här veckan började mycket lugnt och stilla med riktigt bra arbetsro på veckans första lektionerna för att senare i veckan bestå av konflikter och dåliga attityder.

Inom matematiken börjar vi bli klara med kombinatorik, statistik och diagram vilket gör att ett matteprov närmar sig. Det betyder också att de elever som känner att de inte har arbetat effektivt på lektionerna måste se till att arbeta hemma. Idag fredag har vi sagt att uppgifterna 40-47 ska vara klara. Finns det andra områden eller delar inom matematiken som känns osäkra så behöver eleverna öva på detta. Öva och försök själva först, fråga sedan om det behövs.

Arbetet med buddismen fortskrider med studier i boken, filmer, övningar i arbetsboken samt instuderingsfrågor. När hälften av klassen har varit iväg på studiebesök till Vasamuseet har den andra halvan haft möjlighet att själva välja att studera/repetera i ämnena religion, historia och samhällskunskap.

I torsdags hade vi en halvtidskoll på hur vi ligger till inom samhällskunskap, Samhällsresurser och fördelning – Arbete och pengar, för att kunna gå vidare eller repetera vissa delar.

Historialektionerna har till stor del varit en förberedelse för studiebesöket på Vasamuseet. När tillfälle har funnits har vi även genomfört muntliga delar av de nationella proven i engelska och matematik.

Själva besöket och guidningen på Vasamuseet gick bra och elever ställde bra frågor och levererade bra svar på guidens frågor. Se gärna filmerna om Vasaskeppet, länkar finns på bloggen.

Tyvärr så var det några pojkar som inte följde våra regler under resan hem från Vasamuseet. Föräldrar till dessa elever har blivit kontaktade under fredagen.

v. 47

Den här har vi återigen börjat att arbeta med kombinatorik och sannolikhet inom matematiken. Eleverna har både ritat träddiagram och lärt sig använda multiplikationsprincipen. Precis som tidigare veckor och arbetsområden är det mycket viktigt att elever som inte använder lektionstiden effektivt tar hem och räknar ikapp hemma.

På en del av svenskalektionerna har vi arbetat med att skriva en återberättande text och nu senast en biografi. Den här veckan var det sista lektionen som eleverna hade möjlighet att skriva klart sin biografi över HC Andersen, de som inte arbetade effektivt så att de blev klara på lektionen måste hitta annan tid att skriva klart texten.

På andra delar av svenskalektionerna läser och samtalar vi om en bok, Djupgraven, i mindre grupper. Förutom att samtala om hur karaktärerna upplever, reagerar och känner sig samtalar vi även om författarnas tankar bakom texten samt övar på att läsa med rätt inlevelse till olika textpartier. Den här veckan har vi även provat på att lyssna på boken i större grupper blandat med kortare diskussioner.

Vi har under veckan och kommer även under kommande veckor genomföra de muntliga delarna i de nationella proven i svenska, engelska och matematik.

Inom religionen har vi börjat att arbeta med buddismen, en av de fem världsreligionerna. Eleverna har sett filmer, läst i boken och på ne.se. De har även fått facit till uppgifterna inom hinduismen.

På samhällskunskapslektionerna har eleverna fått diskutera hur mycket pengar ett hushåll får in och gör av med under en månad. Vi kommer att arbeta och fundera mer kring det.

I anslutning till vad vi har behandlat inom historien så ska vi nästa vecka åka till Stockholm och besöka Vasamuseet. JordLuft åker på tisdag och EldVatten åker på onsdag. Eftersom några elever fortfarande går till simskola på onsdagar så behöver några elever byta grupp. Berörda elever informeras. Pga av en miss i bokningen till skolköket behöver de som åker på tisdagen ta med sig egen matsäck. På onsdagen får vi matsäck från skolan, men som vanligt är det bra att ta med sig en förstärkning.

På tisdag kommer EldVatten att sluta kl 13:35 och på onsdag kommer de tillbaka och slutar ungefär kl 14:30.

På tisdag kommer JordLuft att sluta ungefär kl 14:30 när vi kommr tillbaka från Stockholm och på onsdag vanlig tid efter idrotten, kl 14:10. Dessutom slutar JordLuft lite tidigare även på torsdag, kl 13:20.

På fredag 1/12 är det halv studiedag och båda grupperna slutar efter lunch.

Slutligen, kom ihåg att gå in på Lärplattformen (PingPong) och bekräfta de sena ankomster som finns där.

v. 46

Den här veckan har vi börjat med de nationella proven i svenska, den muntliga delen. Eleverna har arbetat mycket fokuserat och har presterat bra. Vi kommer fortsätta med de muntliga delarna i engelska och matematik de kommande veckorna.

Inom religionskunskapen har arbetet med hinduismen fortsatt. Arbetet består av att läsa i boken, se filmer och skriva i övningsboken. Inom religionskunskapen, liksom de övriga SO-ämnena, är det hur eleverna resonerar, analyserar och gör jämförelser som bedöms.

Arbete och pengar heter kapitlet som vi arbetar med inom samhällskunskapen (ett SO-ämne). Precis som inom religionskunskapen består arbetet av att läsa i boken, se filmer och övningar. Läxan består dels av faktafrågor men även frågor att fundera mer kring och resonera.

På svenskalektionerna fortsätter vi med att skriva biografier. Tidigare har vi skrivit tillsammans och nu har eleverna i uppgift att enskilt skriva en biografi. Den här veckan och en lektion nästa vecka har eleverna möjlighet att skriva sin biografi om HC Andersen. Det är formen som vi fokuserar på, alltså kvalitet och inte kvantitet, så den fakta som finns i Läsrummet är den vi använder. Inlämning av biografin sker efter nästa veckas lektion och de elever som vill eller behöver skriva hemma får göra det.

Inom matematiken har vi den här veckan arbetat klart med kapitel 4 som har handlat om enheter, växling, uppskattning och rimlighet. De elever som inte har använt tiden effektivt i klassrummet behöver ta hem och arbeta klart. Elever som känner sig lite osäkra eller vill repetera för att befästa sina kunskaper får också ta hem matematikböckerna för att sedan be om hjälp i skolan.

v. 45

Första veckan med vintertid i skolan så har vi satt igång med att förbereda oss inför de nationella proven i svenska, gällande läsförståelse, genom att göra olika läsförståelseprov. Vi ska sedan tillsammans gå igenom hur man kan tänka och hur man kan söka efter svaret, som finns på eller mellan raderna.

På religonslektionerna har vi fortsatt med att arbeta med hinduismen, först genom att repetera det vi har läst och sedan svara på instuderingsfrågor och hinduiska högtider. Precis som på svenskalektionerna har eleverna haft möjlighet att arbeta med tankekartor (mindmaps).

En del av svenskalektionerna har vi just använt till att göra och använda tankekartor. Det är i vårt arbete med att skriva biografier. Tillsammans har vi under veckan skrivit en biografi över Alfred Nobel. De olika varianterna finns här. Nästa vecka är det dags för eleverna att på egen hand skriva en biografi över HC Andersen, som de har samlat fakta kring sedan tidigare.

I matematiken (Mattespanarna kapitel 4) handlar det om enheter och omvandling mellan enheter. Dessa omvandlingar eller växlingar underlättas genom att använda prefixens betydelse såsom deci, centi, milli…De enheter vi rör oss med är längd, volym och vikt/massa. Eleverna har även fått ett repetitions- och färdighetsträningshäfte med bl.a. enheter, tallinjer och kortdivision. Kapitel 4 berör även tidsskillnader, rimlighet samt problemlösning med enheter.

Appropå de nationella proven kommer vi att genomföra de muntliga delarna i svenska, engelska och matematik nu under november och december. Det är egentligen ingenting eleverna kan förbereda sig för, förutom att sova ordentligt, äta frukost och vara positiva.

Nu börjar vi så smått lämna geografin för att övergå till samhällskunskap, i mångt och mycket överlappar de varandra. Något som gynnar båda ämnena är att följa nyhetsrapporteringen i media.

För de fåtal elever som ännu ej klarat av simmålen får de en ny chans nu, med simning på onsdagar. Det innebär också att de under den här perioden får mer läxa för att hålla samma takt.

Att kunna uttrycka sig är väldigt viktigt för att kunna nå långt med sina studier och nå höga betyg. Kanske kan man lära sig något av det här programmet?

För vetgiriga och snabbtänkta elever kanske ett deltagande i Vem vet mest? (junior) är intressant…

v. 43

Veckan innan höstlovet har innehållit FN-dagen där Eld sjöng på FN-samlingen för lågstadiet. Den har också innehållit en enkät om trivsel och tolerans som eleverna har svarat på, inom projektet LikaOlika som även innebar en föreläsning för föräldrar tidigare under terminen.

På religionslektionerna har arbetet med hinduismen, en av de fem världsreligionerna, fortgått.

Vi uppmärksammade att högskoleprovet skrevs förra helgen och vi provade på att göra ordförståelsedelen tillsammans. Har ni föräldrar blivit utmanade hemma?

Eleverna har också haft ett summerande matteprov på de delar inom geometrin som vi har läst de senaste veckorna. Bl.a. tredimensionella figurer, radie/omkrets och och area.

Vi arbetar med att skriva biografi. Vi har studerat biografier om Ludvig van Beethoven och Jenny Lind. Tillsammans har vi börjat att samla fakta för att skriva en biografi om Alfred Nobel.

Inom geografin har vi arbetat med västra Europa och även haft ett litet sammanfattande test om Europa.

Kakor anlände i torsdags och finns för avhämtning i skolan för de elever som inte redan har tagit hem sina askar.

Lovskolan startar på onsdag kl 9:00 i atriet.

v.42

Veckan har dominerats av utvecklingssamtalen som gjorde att eleverna slutade kl 12 både tisdag och onsdag. De utvecklingssamtal som genomförts har gått bra. Vi hoppas att alla löften och överenskommelser om pluggande, koncentration och följa skolans regler uppfylls så att alla kan klättra på sina stegar.

I religionen är det nu, efter de tre systerreligionerna, dags för hinduismen – från en gud till många fler. Men vilka likheter finns? Nu är det dags att resonera, jämföra och analysera kring likheter och skillnader.

På geografilektionerna arbetar vi vidare med västra Europa, vi resonerar, jämför och analyserar kring likheter, skillnader och bakgrundersorsaker inom och mellan länderna.
Under svenskalektionerna arbetar vi både med läsförståelse och skrivning. Just nu läser vi sakprosatexter när vi arbetar med läsförståelse och när vi skriver har vi fokus på biografi, återberättande text. Eleverna har till uppgift i Zick Zack läxan att samla fakta om HC Andersen och med hjälp av den ihopsamlade faktan ska de sedan, på lektionstid, skriva en biografi över HC Andersen.

På NO-lektionerna arbetar vi med rymden, mycket av det är repetition. Det svåra har varit att först läsa texten och sedan svara självständigt på frågorna, inte leta efter svaret i texten. Arbetet framskrider.

Engelskan den här veckan var självstudier av sidan 18 i Good stuff. I skolan repeterade vi gamla kapitel för att se att kunskaperna har lagrats i långtidsminnet och inte bara i korttidsminnet inför läxförhören.

v.41

Den här regniga veckan har vi arbetat med geometriska former igen. Vi har repeterat, sett på filmer och gått vidare med rätblock, kub, cylinder, kon, pyramid och klot. Vi har även börjat arbeta med cirkeln också. Precis som alltid är det viktigt att använda tiden i klassrummet effektivt och elever som inte gör det förväntas ta hem och arbeta hemma.
Under veckan har vi även gått vidare i historien och sett vad som hände i Sverige efter Gustav Vasa och hans söner. Varför blev det som det blev?

I torsdags hade vi ett stort religionsprov om systerreligionerna islam, kristendom och judendom. Eleverna var mycket flitiga och satt länge och skrev mycket och bra. Det viktigaste är att kunna resonera, motivera och jämföra; att använda termer och begrepp vid framläggande av belägg.

På geografilektionerna har vi arbetat med västra Europa och vi kommer fortsätta med det för att eleverna ska få så mycket kunskap som möjligt om världsdelen så att de senare kan visa upp resonemang, analys och jämförelser inom geografin med hjälp av termer och begrepp.

Eleverna har även denna vecka fått slipa på sina självskattningar inför utvecklingssamtalen. Vi har pratat om att det är höga krav redan för att få ett E eller D i betyg. I klassrummen finns ett häfte med de olika kunskapskraven.

Vi lärare blir trötta och besvikna på den brist på respekt mot oss och de regler som finns på skolan. Vi får vid upprepade tillfällen säga till om ytterskor som är i klassrummet och tuggummituggande, ibland flera gånger under en dag.

På tisdag och onsdag slutar eleverna kl 12 eftersom det är utvecklingssamtal. Till utvecklingssamtalet förväntas eleverna ha med sig geografiprovet.

v. 40

Under veckan har vi arbetat vidare med bråktal, blandad form samt omvandling. Multiplikation och division med 10, 100, 100 osv. Olika problemlösningsstrategier och ekvationer har vi också arbetat i och med att vi har repeterat de senaste veckornas arbete.

På religionlektionerna har eleverna repeterat inför provet, som är på torsdag, och sett den fjärde filmen om islam. Mer om provet finns på här.

Eleverna har under veckan även fått tillbaka sina historia och geografiprov. De har fått reda på vår bedöming och det är viktigt att komma ihåg att ett prov är ett tillfälle och ett ämnesområde. Vi förväntar oss att eleverna läser sina svar och funderar kring hur de kan förbättra sig till nästa gång, nästa tillfälle, nästa lektion.

Vecka 42 är det utvecklingssamtal och inför dessa har vi låtit eleverna skatta sina egna kunskaper i de olika skolämnena. Vi märkte tidigt att många över lag skattar sin arbetsinsats alldeles för högt och vi har arbetat med att göra mer realistiska skattningar. Det är bra med självförtroende men självkännedom är också viktigt.

Självständigt arbete är något vi även poängterat denna vecka. Vi har pratat mycket om att självständigt läsa texten, läsa frågan och sedan fundera ut ett bra svar. Många eleverna vill ha hjälp med att hitta svaret i texten utan att läsa all text först, läsa om texten, fundera och sedan be om hjälp (om nödvändigt).

På måndag är det halv studiedag och eleverna slutar kl 12.

v. 39

Den här veckan har eleverna haft prov om Gustav Vasa och hans regeringstid i Sverige. De har också fått reda på hur provet i geografi har rättats och bedömts.

Inom matematiken har vi pratat mycket om vägen till svaret och vi tillsammans tittat på deras lösningar på uppgifter där svaret redan var givet. Vi har också diskuterat deras lösningar på de problemlösningar som de de gjort i matematikboken.

I tisdags och onsdags var vi ner till Tom Tits och fick prova på att programmera Quirk bot. Programmeringen gick bra och eleverna kunde visa upp sina olika förmågor inom samarbete, kommunikation, uthållighet samt analys.

På religionslektionerna fortsätter arbetet med islam och eleverna läser och svarar på instuderingsfrågor. Det blir prov på islam på torsdag 12 oktober.

I torsdags hade vi klassråd som leddes av våra elevrådsrepresentanter.

Måndag 9 oktober slutar eleverna efter lunch eftersom det är halv studiedag.

Lunchen den här veckan har varit Södertäljerullen


Inbjudan till föräldraföreläsning i tolerans!

Wasaskolan har fått möjlighet att delta i ett projekt kring öppenhet och tolerans. Vi är glada och stolta över att vi blivit tillfrågade av LikaOlika och ser framemot en spännande höst med utbildningar och information till såväl elever, lärare och er föräldrar.
Det här ser vi som ett förebyggande steg mot en bättre mer tolerant skolmiljö på vår skola. Här blir du som förälder en nyckelperson. Du är en avgörande del i att bygga ett tolerant samhälle. Du inspirerar och utbildar ditt barn varje dag i attityder, fördomar och tolerans. Därför är det så viktigt för oss att vi samverkar; föräldrar och skola.

Så här presenterar arrangörerna sig själva:

Lika Olika utbildar ditt barn i tolerans och du som förälder är därmed inbjuden till en prisbelönt föreläsning med mångfaldsexperten och utbildaren Mary Juusela som över 19,000 lyssnat på sedan 2015. De flesta vet att det är viktigt med öppenhet och tolerans till alla slags olikheter, men få vet hur de ska göra för att lyckas. Många har även glömt att olikheter inte bara begränsas till hudfärg och etnicitet, det kan handla om kön, utseende, handikapp, diagnoser, socioekonomiska faktorer och egentligen vad som helst.

Alla Wasaskolans föräldrar bjuds in till en föreläsning där du/ni kommer att få möjlighet att utvärdera er själv och era fördomar. Ni kommer att få värdefull insikt i hur ni kan bemöta ert barn med ett öppet förhållningssätt och därmed bidra till ett ännu bättre och tryggare samhälle – för alla.

Välkommen till Wasakolans matsal
den 5 oktober kl 18:00 – 19:00.
________________________________

Lika Olika-metoden är en toleransmetod kopplad till barnforskare vid Högskolan i Kristanstad. Över 50 skolor, 15 kommuner och flera storbolag ingår i toleransarbetet med Lika Olika för att stärka Sverige i öppna attityder och inkludering. För mer information om Lika Olika och mångfaldsexperten och grundaren Mary Juusela: www.likaolikametoden.se

Info om temadag med Lika Olika på Wasaskolan 24 oktober

Hej,

Vi är glada att berätta att ditt barns/dina barns skola valt att arbeta för en ökad tolerans tillsammans med oss på Lika Olika. Totalt arbetar vi med nära 70 grund- och gymnasieskolor i Sverige och på Åland för att ge alla en chans att få komma fram som den person de faktiskt är och inte vad de eller döms att vara av sin omgivning på grund av fördomar eller fientlighet. Det handlar om att öka toleransen för såväl ADHD, dyslexi, kroppsform, social tillhörighet, ursprung, religion, sexualitet – ja, vad det än må vara som gör just att en person inte får sin röst hörd eller blir sedd för sin individ.
Kartläggning
Arbetet börjar med en kartläggning där vi intervjuar ett urval av elever i grupp. Dessa elever har skolan valt ut att medverka för att lära oss mer om hur de tycker miljö, tolerans, trivsel och gemenskap är mellan elever och mellan elever och skolpersonal. Det är mellan 25-30 elever som blir intervjuade. Samtalen är konfidentiella och ingen behöva svara på frågor de inte vill svara på. Syftet är gott och vi tar ett stort ansvar för att alla i intervjugrupperna blir respekterade och omhändertagna på ett bra sätt. Även ett urval av skolpersonalen intervjuas, då individuellt.
Utbildning i tolerans
Därefter utbildas skolpersonalen i tolerans. Innan vi kan ta arbetet vidare till eleverna måste de vuxna vara med, anser vi. Det sker under en halvdag. Först därefter håller vi en temadag till eleverna och det i samarbete med skolpersonalen, experterna på plats.
Föräldraföreläsning
Ni vårdnadshavare och föräldrar är välkomna med i arbetet under den prisade föreläsningen som 19,000 svenskar tagit del av sedan mars 2015 och som ges av Lika Olikas grundare, Mary Juusela. Under tillfället är ni välkomna att ta med vänner och släktingar för att sprida toleranskunskapen just där ni bor. Det är vi vuxna, och framförallt föräldrar och vårdnadshavare som lär nästa generation hur vi vill ha det tillsammans.

Det blir en spännande kväll där du får utmana dina fördomar och din tolerans.

Läs mer på www.likaolikametoden.se
Följ arbetet på Facebook och Instagram: likaolikametoden

Tveka inte att höra av dig vid frågor, din främsta kontakt sker via skolan.

Varm hälsning,
Lika Olika-teamet

v. 38

Den här veckan har eleverna haft sitt geografiprov som handlade om Berg och vulkaner. Eleverna kommer inte att få några poäng på sina svar utan det viktiga är kvaliteten och förståelsen av begreppen. Feedbacken kommer att vara kommentarer om kvaliteten.

I torsdags fick eleverna även en skrivuppgift, ett gammalt nationellt prov. Uppgiften bestod av att skriva en beskrivande och förklarande text och innan eleverna gick börja skriva fick de reda på vilka kriterier som skulle bedömas och kommer att få feedback utifrån dem.

På matematiklektionerna har vi arbetat med division, med och utan rest. Eleverna har även fått uppgifter där både frågan och svaret varit kända och elevernas uppgift var att visa vägen fram till svaret. Det intressanta är vägen fram till svaret, inte att det står rätt svar.

Religionslektionerna har fortsatt att behandla islam, de fem grundpelarna och hur det är att leva som muslim.

Nästa vecka kommer JordLuft att åka till Tom Tits för att arbeta med programmering, och på onsdag åker EldVatten. Detta studiebesök kommer inte att påverka varken starttider, lunchtider eller sluttider.

Det blir historiaprov på torsdag, om Gustav Vasa s 80-85.

På onsdag slutar eleverna kl 12:00, fritids är stängt.

v. 37

Den här veckan har vi avslutat avsnittet i matematiken som har handlat om bråktal, blandad form, procent, binära tal samt problemlösning. Nästa vecka ska vi börja räkna med 10 och decimaler, både multiplikation och division.

I geografin har vi repeterat vattnets kretslopp och hur vulkaner får utbrott. Förutom det grundläggande förklaringarna om hur det fungerar har vi även fokuserat på att få med så många fakta ord och begrepp som möjligt och även använda dem på ett korrekt sätt. På onsdag kommer vi att ha ett prov på s 46-53 & 76-81.

På histoielektionerna har vi gått igenom vad som hände i Sverige efter att Gustav Vasa dog. Hur och vilka av hans söner som blev kungar.

Vi har arbetat med språket under svenskalektionerna genom att öva på att inleda varje stycke med olika sambandsord med tid.

På religionslektionerna har vi läst om profeten Muhammed och hans liv och om Koranen. Nu går vi vidare och lär oss om hur islam spreds över världen efter Muhammeds död. Vi kommer även att gå igenom de fem grundpelarna som hjälper muslimer att hålla fast vid sin tro.

Det är på NO-lektionerna som vi har arbetat med universum: stjärnor, stjärnbilder och lite astrologi. Eleverna har fått läsa och svara på frågor, men vad är det egentligen som händer med solen just nu?

I tisdags hade vi skolfotografering och nu är inte skolan inblandad mer med foto utan det är fotoföretaget som skickar ut blanketter och dylikt.

Under fredagen var JordLuft på studiebesök på Naturskolan för att studera det spännande livet under ytan, bilder från det besöker kommer så småningom dyka upp på bloggen.

I onsdags var det skoljogg och många sprang men många var även aktiva genom att gå. Det var roligt att se att de elever som var uthålligast och höll på längst kom från 4elementen.

v. 36

Den här veckan har vi fortsatt arbeta med berggrund och vatten. Varje vecka får eleverna en fråga i läxa, förutom de sidor som de ska läsa, och den frågan är oftast utformad så att 50% av svaret finns i texten och 50% behöver eleverna resonera själva kring.

Inom religionen arbetar vi med islam och eleverna har haft sitt första läxförhör, förutom boken finns det filmer på bloggen som handlar om islam. Vi arbetar även med instuderingsfrågor kopplade till läroboken på lektionerna samt vår bok Uppdrag religion.
På matematiken arbetar vi med bråktal, procent och binära tal. På bloggen finns det filmer som förklarar det binära talsystemet för de som behöver repetera eller har missat lektioner.

Svenskalektionerna består av Skrivrummet, Läsrummet och handstil just nu. Det är bara i Läsrummet som det finns läxa. Alla läxor finns på bloggen och även studieplaneringen för veckan.
NTA-temat just nu är Magneter och motorer. Eleverna ska arbeta enligt det vetenskapliga arbetssättet med hypotes, undersökning och dokumentation. Vi utforskar, läser faktatexter och diskuterar.

På föräldramötet kom det inte så många föräldrar och det var synd för vi skulle ha velat prata mer om ordningen i klassrummen. Det är några elever som behöver sluta störa på lektionerna, sluta ta sönder skolans material och istället fokusera på sitt skolarbete.

På tisdag är det skolfotografering för vår klass, kl 11:15-11:50 och på onsdag är det dags för Skoljoggen. Som det står på informationen från idrottslärarna, som ni kan läsa på Lärplattformen, ska eleverna komma ombytta till skolan, det är vanliga lektioner på morgonen och uppvärmningen börjar kl 9:30.  Däremot är det ingen idrott på eftermiddagen så eleverna slutar tidigare.

På fredag ska JordLuft åka till Naturskolan, vi får matsäck från skolan precis som vanligt, men det kan vara bra med en förstärkning. Vi kommer vara ute hela dagen och vara nära vatten, så lämpliga kläder och extra strumpor kan vara bra att ha, allra bäst är stövlar.

Vi vill igen poängtera att de elever som inte arbetar flitigt på lektionerna måste ta hem och jobba ikapp på eftermiddagarna, antingen hemma, på biblioteket (eftermiddagar) eller på läxhjälpen (onsdag och fredag).

Det är glädjande att meddela att tre av klassens elever har blivit invalda i elevrådets (4-6) styrelse, som ordförande, vice ordförande och kassör.

v. 35

Vi har kommit igång med arbetet i flera ämnen, och det är mer för eleverna att läsa nu i åk 6. På bloggen skriver vi vad som kommer att hända i de olika ämnena och varje måndag får eleverna tid att läsa igenom planeringarna och planera sina studier därefter.

I onsdags var det föräldramöte och vi förklarade hur vi ser på elevernas skolarbete och samverkan med föräldrar. Powerpointen som vi hade som grund finns att ta del av på Lärplattformen (PingPong).

I fredags var EldVatten iväg på studiebesök på Naturskolan och håvade i strandkanten. Eleverna fick då öva på att använda det naturvetenskapliga arbetssättet på ett praktiskt sätt. Vi lärare såg hur de använde sina kunskaper under arbetet, samarbetet och artbestämningen.

Vad som händer under veckan i de olika ämnena och läxorna finns på bloggen.

v. 34

Det är fotografering v 37, mer information om vilken dag kommer senare .

Det är simprov och livräddning för samtliga elever v 35 och v 36. På tisdagar kommer JordLuft att åka och bussen åker från skolan kl 7:55. På onsdagar kommer EldVatten att åka och då är det lektioner enligt schemat, men tidigarelagd lunch, fram tills dess att bussen åker kl 11:15.

Vi ska på utflykt till Naturskolan, halva klassen fredag 1/9 och halva klassen 15/9. Det är dagar som vi är ute hela dagen och nära vatten så därför är det bra med stövlar och oömma kläder. Precis som vanligt får vi matsäck från skolan men det är bra med en liten förstärkning hemifrån, gärna i form av varm dryck. Vi kommer att komma tillbaka till skolan runt 14:30.

Det är föräldramöte 30/8 kl 18-19:30. Först mer allmänt med skolledningen i matsalen och sedan mer det som gäller klassen i vårt klassrum.

Det är läxor varje vecka och exakt vad och vilka sidor finns på bloggen. Det är läxor i matematik, engelska, geografi, historia och språk.